Berätta för dina medarbetare
Här hittar du en pdf som kort beskriver samtalsstödet och rehabiliteringstjänsten. Använd den för att informera dina medarbetare om förmånerna som ingår i deras sjukförsäkring.
Ja, det kan man. Därför ingår samtalsstöd numera i vår sjukförsäkring. Samtalsstödet innebär att du snabbt får professionell hjälp, stöd och råd, både för kropp och själ, utan att det kostar något extra.
Är du stressad, orolig eller nedstämd? Har du värk i axlar, nacke eller rygg? Oavsett om dina problem har med jobbet eller med ditt privatliv att göra är den förebyggande samtalstjänsten öppen för dig.
- Alla som har en sjukförsäkring via oss kan ringa när som helst på dygnet, alla dagar i veckan, och få prata med en person som är utbildad i att samtala med människor som behöver stöd. Det spelar ingen roll om det handlar om jobbiga tonåringar, relationer till medarbetare eller familj, stress, utmattning, ensamhet eller andra svårigheter. Alla samtal är välkomna, säger Jenny Medin, som är ansvarig för tjänsten på Swedbank Försäkring.
Har du fysiska besvär, som ont i rygg eller nacke, kan du i stället välja att få prata med en fysioterapeut. Ett sådant samtal kan till exempel resultera i ergonomiska tips, ett träningsprogram eller en rekommendation om att söka vidare hjälp.
- Styrkan i vårt erbjudande om hälsovårdande stödsamtal är att man snabbt får professionell hjälp. Oavsett om problemen känns stora eller små, är privata eller arbetsrelaterade, kan det underlätta att få prata med någon som kan ge andra perspektiv och stöd. Den som ringer gör det dessutom helt anonymt. Samtalen är en sak enbart mellan den som ringer och den som svarar, säger Jenny Medin.
Samtalsstödet har varit en del av bankens erbjudande till företagskunder och deras anställda som har Swedbank Pensionsplan med sjukförsäkring sedan hösten 2020.
- Många företag får det tufft när en medarbetare blir sjukskriven. Det påverkar verksamheten både ekonomiskt och praktiskt. Den här typen av hälsofrämjande insatser tror vi kan förebygga både långvariga sjukskrivningar och återkommande korta sjukskrivningar. Inte minst kan de vara till stor nytta för företag som inte har företagshälsovård, säger hon.
Stödsamtalen är ett kostnadseffektivt sätt att förebygga ohälsa och värna den personliga integriteten. Stödet finns alltid där, utan att någon annans godkännande behövs.
– Jag vill verkligen uppmana alla företagare som har sjukförsäkring för sina anställda hos oss, att informera personalen om de möjligheter samtalsstödet erbjuder och givetvis själva använda tjänsten när det behövs. Den finns där dygnet runt och kostar inget extra, säger Jenny Medin.
Om någon medarbetare blir långvarigt sjukskriven är företaget skyldigt enligt lag att ta fram en rehabiliteringsplan för hur medarbetaren ska komma tillbaka till arbetet.
Omfattas du och dina medarbetare av vår sjukförsäkring ingår ett rehabiliteringsstöd i samarbete med Feelgood.
Feelgood gör då en kartläggning av den sjukskrivnas situation och en plan för rehabiliteringen. Den kan till exempel innehålla besök hos sjukgymnast och hjälp att samordna insatserna från arbetsgivaren, sjukvården och Försäkringskassan.