Hoppa till huvudinnehåll

Frågor och svar - Autobetalning

  • För att anmäla sig till autobetalning så måste du ha internetbanken. Du anmäler dig till autobetalning under menyn Betala/överföra – e-faktura – Beställ/ändra/ta bort autobetalning. Du behöver vara inloggad med säkerhetsdosa i internetbanken.

  • Autobetalning gäller från och med nästa gång du får en ny e-faktura från företaget. Redan inkommen e-faktura med dokumenttyp "faktura" måste alltid betalas manuellt.

  • Alla autobetalningar läggs automatisk upp i aktuella kontohändelser. Där kan du se, ändra eller ta bort en betalning fram till uttagsdagen.

  • Det framgår av dokumenttyp i inkomna dokument, de olika dokumenttyperna är e-faktura, autobetalning och autogiro. E-faktura betalar du via internetbetalning. Vid autobetalning läggs e-fakturan upp automatisk för betalning.

  • Ja, betalningen visas i Aktuella kontohändelser till och med förfallodagen. Den kan ändras eller tas bort fram till uttagsdagen.

  • Du kan ta bort autobetalningstjänsten när du vill. Observera att när du tar bort autobetalning innebär det inte att du tar bort redan upplagda betalningar av inkomna e-fakturor. Om du vill ändra eller ta bort betalning måste du ändra den aktuella betalningen. När du har tagit bort autobetalning innebär det inte att företaget slutar skicka e-faktura. Om du inte vill ta emot e-faktura överhuvudtaget måste du göra en avanmälan för även e-fakturan. Vid avanmälan av e-faktura avslutas även autobetalning.

  • När det kommer en faktura med nollbelopp och du har autobetalning (förekommer till exempelvis för kreditkort,) kommer den fakturan att laddas som dokumenttyp "Faktura" med nollbelopp. Du får själv avgöra om den ska betalas och med vilket belopp.

  • E-faktura med typ autobetalning visas under Elektroniska dokument - Inkomna till dess att förfallodatum har passerat. Därefter flyttas fakturan till Historik.