Some features might not be available for in-app browsers. Open this link in normal browser to have a full experience
Aktivt val
Frågor och svar om amorteringsfritt för dig som privatkund
Amorteringsbefrielse innebär att du under en begränsad period inte behöver amortera på lån som inte redan är aviserade. Ränta betalas som vanligt.
Du ansöker om amorteringsbefrielse i din internetbank. Logga in och tryck på fliken Lån och sen på ansökningsknappen under rubriken Pausa din amortering tillfälligt. Sista dagen att ansöka är den 30 juni.
Du som bedömer att din ekonomiska situation har eller kommer att påverkas med anledning av effekterna från coronaviruset covid-19.
Nej, det räcker att en av låntagarna skickar in ansökan. När den låntagaren skickar ansökan intygar hen samtidigt att övriga medlåntagare är informerade och att ni är överens om att en ansökan skickas in om amorteringsbefrielse för era gemensamma lån.
Du kan ansöka om amorteringsbefrielse för bolån och andra privatkrediter du har i Swedbank.
Undantag!
Bankens betal- och kreditkort omfattas inte av amorteringsbefrielsen. Om du har frågor om det ber vi dig kontakta EnterCards kundservice
Bolån – så länge gäller amorteringsbefrielsen För bolån ansöker du om amorteringsbefrielse fram till och med den 31 augusti 2021 och omprövning görs var tredje månad. Om coronasituationen kvarstår är det vår ambition att förlänga amorteringsfriheten med tre månader. Beviljas du amorteringsfrihet gäller den alltså tre månader i taget, dock längst fram till och med den 31 augusti 2021.
Andra lån – så länge gäller amorteringsbefrielsen För andra lån ansöker du om amorteringsfrihet upp till sex månader och omprövning görs efter tre månader. Om coronasituationen kvarstår är det vår ambition att förlänga amorteringsfriheten med tre månader. Beviljas du amorteringsfrihet gäller den alltså tre månader i taget, dock med längsta sammanlagd tid sex månader.
Du skickar då in två ansökningar en för dina förtagskrediter och en för dina privatkrediter.
Ansökan för amorteringsbefrielse för företagskrediter hittar du på swedbank.se/coronatipsforetag
Gå in på hemsidan för den sparbank du är kund i eller kontakta ditt lokala sparbankskontor.
När du skickat din ansökan får du en bekräftelse på skärmen att vi tagit emot din ansökan och vi återkommer med svar till dig inom 14 vardagar från att den kommer in till oss. Om ansökan beviljas skickas bekräftelse på amorteringsbefrielse och villkor till dig. Om ansökan avslås skickas en bekräftelse på avslaget. Du får bekräftelse i internetbanken eller via brev om du inte har internetbanken.
När vi beviljat och registrerat amorteringsbefrielsen får du en bekräftelse i internetbanken (eller per post om du inte har internetbanken).
I bekräftelsen ser du datum när amorteringsbefrielsen startar för de lån du sökt amorteringsbefrielse för.
Om du har skickat en ansökan om amorteringsbefrielse men ännu inte fått bekräftelse på att den är beviljad och registrerad så ska amorteringen betalas som vanligt.
Det innebär att beviljad amorteringsbefrielse kommer att gälla först från och med därpå följande förfallodag.
Det kan bland annat vara att alla siffror i ditt eller eventuella medlåntagares personnummer inte stämmer.
Det kan även vara fel eller för få siffror i lånenumret. Du hittar lånenumret på låneavin, i appen eller internetbanken. Ett lånenummer ska bara skrivas med siffror, så här: 880391234567899. Om du kopierar lånenumret från appen eller internetbanken ska du därför ta bort andra eventuella tecken.
Om du vill börja amortera igen kan du antingen ringa till oss på 0499-452 00 eller 0771-60 65 01 om du saknar personlig kod. Du är även välkommen att kontakta ett bankkontor.
Visa flerVisa färre
Våra cookies, ditt val
Vi använder cookies för att göra din upplevelse här på webbplatsen smidig och säker. En del cookies används för att tjänster ska fungera eller kunna förbättras, andra för att skräddarsy din upplevelse.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig.
Läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser.